Sydkorea säger nej till kryptospel

Sydkorea säger nej till kryptospel

Precis innan årsskiftet rapporterade sydkoreanska nyhetskällan Naver att myndigheterna i landet kontaktat Apple och Google angående tillgängligheten av play-to-earn spel på mobilenheter. De ska ha uppmanat organisationerna att ta bort spelen från sina plattformar i enlighet med de sydkoreanska regleringar för kryptospel.

Play-to-earn spel får statlig kritik

Play-to-earn spel erbjuder spelare som är intresserade av att investera eller köpa Bitcoin eller annan kryptovaluta att använda dessa i spelens värld. I spelet kan de sedan köpa eller vinna tillgångar så som NFT:s (non-fungible tokens). Dessa kan sedan användas i eller utanför det individuella spelet på internetplattformen.

Den blockkedje-baserade spelmarknaden som play-to-earn spel öppnat upp, har under december fått sin första statliga kritik utav Sydkorea som enligt uppgifter har kontaktat Apples och Googles respektive appbutiker. Detta för att uppmana dem att avlägsna befintliga och nya spel från sina plattformar. Myndigheterna påstås även ha kontaktat mindre speldistributörer för att ställa liknande krav.

Sydkorea är generellt känt som en väldigt krypto-tät marknad med stort intresse för NFT:s, men deras lagkrav kring maxgränser för kryptointäkter driver deras kampanj mot play-to-earn baserade spel.

NFT-spelens funktion i metaverse

Blockkedje-marknaden har fått extra mycket uppmärksamhet efter annonserandet av det så kallade metaverse, vilket är en alternativ internetplattform. Metaverse ska i stället kunna tillåta användare att interagera och socialisera inom och utanför spelvärlden i ett digitalt universum. Konceptet har beskrivits i populära filmer så som Tron (1982) och Ready Player One (2018).

Inom metaverse skulle blockkedje-spel fungera genom att tillåta spelare att använda kryptovalutor tjänade inom spelet utanför det individuella spelets ramar. Valutorna kan även i vissa fall bli fraktionerade och användas utav flera spelare för gemensamt ägda projekt inom spelen.

Risken för missbruk av kryptovalutor kan öka

Vissa argumenterar för att möjligheten att tjäna NFT:s och kryptovalutor i spelens värld, som kan bli överförda till riktiga världen, är en stor magnet för nya kryptoanvändare. Detta argument stärks av att en stor del utav de som är intresserade av valutorna är unga, alltså till stor del en liknanden målgrupp som den spelintresserade. 

Samtidigt finns en risk att konnotationerna av att exempelvis Bitcoin används som bonus kan leda till olämplig användning av dessa digitala valutor. Vissa påstår att konnotationen gör att det verkar ofarligt och lätt för nybörjare att förstå och använda, trots att marknaden kräver viss kunskap om ämnet. Samma diskussioner har förts kring användandet av liknelsen mellan kryptohandel och kasinospel.

Kryptospel en växande marknad med blandade reaktioner

Spel med kryptovalutor har även uppmärksammats utav den ”vanliga” kryptomarknaden, och det sägs att industrin har investerat över två miljarder amerikanska dollar i blockkedje-spelmarknaden. Trots detta har kryptospelen inte bara fått positiv kritik, vilket sydkoreanska myndigheter påminner oss om.

Många spelutvecklare som har försökt införa NFT funktioner i sina spel har även fått liknande starka och negativa reaktioner från sina fans att de har valt att återkalla funktionen. S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl och Ubisoft Quartz är två utav plattformarna som har blivit tvingade att backa ner. Fansen har klagat på att införandet av NFT:s har förrått värderingarna som spelen försöker anamma och säger att akten att vägra köpa blockkedje-spel är en politisk handling.